Sunday, April 5, 2009

Birthday!

De tijd gaat zo snel, ik zie dat we al een maand geen berichtje meer op onze blog hebben achtergelaten. Een kort berichtje dan. Watskeburt? Teveel om op te noemen.. bosbranden, feestjes, trip naar Addo, veel hiken & surfen, nog veel meer braaien, Sabine begonnen aan haar interviews en ik (Evert) helaas nog niet kunnen werken maar zeker niet verveeld.
De afgelopen tijd ging ontzettend snel voorbij. We trekken veel op met een groep Noorse mensen die hier ook voor 6mnden zitten. Samen gaan we veel op pad & organiseren we regelmatig feestjes. Ook Christoph (buurman/landlord) gaat regelmatig met ons op pad of laat ons dingen zien. Zo ben ik vorige week met hem vanaf de kust over de Tafelberg geklommen in een 4urige tocht op een route die alleen hij kent; geniaal & een tikkie gevaarlijk. Ook leren we steeds meer kennen van het controversieele Zuid-Afrika. De rainbownation is een voorbeeld voor elk etnisch conflict in hoe vredig men hier eigenlijk samenleeft (ik zie bijv. het palestijns-joods conflict niet zo oplossen als hier). Zuid Afrika uit dan ook ruim hoe trots ze zijn op wat er bereikt is (gelijkheid die werkt, townships hebben stroom/water, iedereen onderwijs) en vaak heb je ook het gevoel dat het hier heel speciaal is. Van mensen zoals Christoph (buurman) hoor je dan vaak weer de realiteit waarin er ook plaats is voor een falend rechtssysteem, corruptie binnen de regering (als ze bijv. op tijd klaar zijn voor het WK dan is het een wonder) en het feit dat een etnisch verschil nu simpelweg is ingeruild voor klasse-verschil is geworden, arm vs rijk. De verkiezingen die deze maand plaatsvinden zijn dan ook hot item hier. Zeker nu de leider van het ANC (Zuma) wordt verdacht van corruptie en nog wat meer. De doorsnee blanke Zuid-Afrikaan is dan ook voornamelijk pessimistisch over de huidige toekomst. Ik zou hier nog uren over doorpraten (doe ik niet, moet je maar hier langskomen), belangrijk is om te weten dat het gewoon enorm leuk is om te leven in een samenleving waar zoveel gebeurd...
De afgelopen week zijn Fokko en Sjoerd gearriveerd en staat ons kleine appartmentje ook bol van de levendigheid. Zo zijn we gister naar het Cape Town Int. Jazz festival geweest en hebben daar een stukje Afrikaans feestelijk saamhorigheid meegemaakt dat ze hier na de apartheid in overvloed kennen. Een geniaal feest met het gevoel alsof 'de rainbownation' net de World Cup hebben gewonnen (heb ze al verteld dat wij die volgend jaar winnen uiteraard). Vanochtend werd ik wakker met een heerlijk ontbijt (baconsteaks, watermeloen en ander lekkers) ter ere van mijn verjaardag, en ik ben zojuist ingelicht dat onze Noorse vrienden ons komen ophalen om naar Mzoli's te gaan. Mzoli's is een soort restaurant/slager in een township waar je alleen vlees + alcohol kan nuttigen (sorry Sabine), schijnt erg geniaal + enorm lekker te zijn ;-)
Tot zover dit bericht, ik ga me maar is klaar maken om ongeneerd te gaan (vr)eten. Misschien een ruimere broek aantrekken.. hehe
Gr.. Evert en Sabine
p.s hieronder wat foto's van de afgelopen tijd (hike table mountain, concert Cape Town Philharmonic (buurman = percussieman), Earth Hour at Waterfront, Camps Bay beach, Lions Head view)

4 comments:

  1. Hey Evert,

    Gefeliciteerd met je verjaardag (ja ik ben je aan het spammen, zie ook je mail). Klinkt allemaal erg mooi daar. Helaas nog geen werk dus. Hopelijk veranderd dat snel.

    Groet,

    Daan en Stefanie

    ReplyDelete
  2. Hoi Evert en Sabine,

    Lijkt me inderdaad geen plek om je gauw te vervelen totdat het gaat vervelen natuurlijk.
    Verjaardagen zijn altijd uniek; qua leeftijd dan.
    Hopen dat je gauw een baan o.i.d. hebt!

    Hartelijke groet vanuit (nu) zonnig Rotterdam.

    Ed en Syta

    ReplyDelete
  3. Lieverds!!!
    Wat een onwijs mooie foto van jou Evert vanaf de tafelberg, superrr. En dat filmpje van jullie huis: briljant! Wij kunnen niet wachten tot het zover is:)
    Leuk om te lezen dat jullie het zo naar jullie zin hebben.
    Knuffeltjes Roderik en Marieke

    ReplyDelete
  4. Geweldige belevenissen hoor..
    Jullie moeten eens gaan twitteren...dat maakt de lijn wat korter !

    ReplyDelete